Her får du svar på spørgsmål om Ringvej Syd
Ringvej Syd er et vejprojekt der skal lette bilkø og trafikstøj i boligområderne ved Sydbyens Bollervej og Bjerrevej.
Projektet flytter flere tusinde biler til den nye omfartsvej.
Samtidig skal der bygges to dæmninger der beskytter Horsens mod den tiltagende risiko for oversvømmelse ved stormflod.
Vi har samlet en række spørgsmål og svar om projektet.
1. Hvorfor bliver vejen hævet og ikke nedgravet helt så meget som først foreslået?
En ekstern rådgiver har senere i processen konstateret højtstående grundvand, som gør det nødvendigt at hæve vejen.
En nedgravning vil skabe en barriere for grundvandet, hvilket ikke er lovligt ifølge EU’s vandramme- og habitatdirektiver.
Desuden er Horsens Kommune forpligtet til at vælge den løsning der er mindst indgribende over for naturen. Det fremgår i både miljøret og planlovgivning - myndighederne skal bruge proportionalitetsprincippet:
Når en myndighed skal vælge mellem flere mulige løsninger, skal man altid vælge den løsning, der opfylder formålet med mindst mulig indgriben i natur og omgivelser. Det gælder i særdeleshed ved tekniske anlæg som veje.
Nedgraves vejen vil det være ulovlig og medføre en uacceptabel påvirkning af naturen. Ved at hæve vejen undgås det, at grundvandsstrømmen til Klokkedal Skov og Å afskæres.
2. Er der alternativer til Ringvej Syd?
I løbet af processen er flere forskellige alternativer undersøgt. Alternativerne var ikke mulige grundet naturhensyn, og fordi de alternative veje ikke flytter nok trafik fra den hårdt trafikalt belastede Sydby.
For eksempel var der et alternativt forslag om at lave en firesporet vej igennem Sydbyen. Den vil hver dag betyde mere end 20.000 bilers os og larm på Bjerrevej.
Vejen vil også betyde, at 90 ejendomme helt eller delvist skal tvangsopkøbes.
Samtidig placeres den enorme vej op af Dagsnæsskole, hvilket øger risikoen børnene i området.
Nej tak.
3. Hvad med støj fra vejen?
Der bygges en vold som skærmer naboerne til vejen fra trafikstøj. COWI’s miljøvurdering viser, at lyden fra trafikken ikke overskrider støjgrænsen for beboelse.
Samtidig bliver der mindre larm på Bollervej og Bjerrevej.
Volden på en meter betyder også, at lastbiler ikke kan ses fra naboerne på Hyrdetasken.
4. Hvad med naturen i området?
En vej og dæmning vil altid have en betydning for det omkringliggende område, men projektet er udarbejdet med hensyn til naturen.
I projektområdet er der hverken fredede områder og fredede arter. Der findes plads til faunapassager for blandt andet oddere ved Dagnæs Bæks udløb og Horsens Fjord, samt faunapassager til for eksempel flagermus imellem Boller Overskov og Kokkedal skov.
Miljøvurderingen viser, at projektets ikke har betydning for dyrenes yngle- eller rastesteder.
Samtidig viser vurderingen, at projektet øger tilgængeligheden til områdets rekreative aktiviteter, så flere mennesker kan få glæde af naturen.
5. Hvorfor er dæmningerne vigtige?
I takt med, at klimakrisen tager til stiger risikoen for stormflod. Danmarks Tekniske Institut har fundet ud af, at horsensianerne er særligt udsatte og kan stå med en regning på 6,7 milliarder kroner i fremtiden for ødelæggelser i forbindelse med stormflod.
Læs 5.000 horsensianere risikerer oversvømmelse
Det er altafgørende, at vi får sikret Horsensianerne mod ødelæggelserne. Ingen dæmninger uden vejen. Derfor må Ringvej Syd gennemføres.

